Menu

Τι μπορεί να κάνει στο Δημοτικό ένας εκπαιδευτικός Πληροφορικής; Featured

Τι μπορεί να κάνει στο Δημοτικό ένας εκπαιδευτικός Πληροφορικής;

Η ερώτηση αυτή είναι υπαρκτή σε κάθε εκπαιδευτικό Πληροφορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το αναλυτικό πρόγραμμα σε αφήνει τελείως ελεύθερο – για την ακρίβεια δεν υπάρχει αναλυτικό πρόγραμμα, υπάρχουν μόνο γενικού τύπου οδηγίες και φτωχές επικεφαλίδες “θεμάτων – γνωστικών αντικειμένων”. Το ΑΠΣ που αναφέρεται στον “Οδηγό εκπαιδευτικών για το μάθημα των ΤΠΕ στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ΕΑΕΠ” καταλαμβάνει μισή σελίδα.

Ο τελείως ελεύθερος χαρακτήρας της Πληροφορικής στο Δημοτικό Σχολείο, ακόμη κι αν δεν στηρίζεται σε Πρόγραμμα Σπουδών ή σε δομές υποστήριξης, σου δίνει την δυνατότητα να κάνεις εξαιρετική δουλειά. Προϋποτίθεται να υπερβείς την προχειρότητα, την απαξίωση και τα βλακώδη δόγματα για το τι είναι Πληροφορική.

Υποτίθεται ότι η Πληροφορική στο Δημοτικό δεν διδάσκεται μόνο σαν αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο. Διδάσκεται και ως τέτοιο αλλά με βάση το “εφικτό ή πραγματολογικό πρότυπο”, οι μαθητές διδάσκονται βασικές γνώσεις Πληροφορικής, ενώ ταυτόχρονα οι ΤΠΕ αξιοποιούνται ως μέσο στήριξης της μαθησιακής διαδικασίας στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα.

Ακόμα και αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι ο τίτλος του μαθήματος έχει αλλάξει τρεις φορές από το 2002 (Πληροφορική, Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών), χωρίς όμως να αλλάξει το παραμικρό στην σημασία που δινόταν στο εν λόγω μάθημα, η σύγχυση είναι κυρίαρχη. Στην καλή περίπτωση οι μαθητές ασκούνται στο Word και τη Ζωγραφική. Στην κακή περίπτωση ασκούνται στο Miniclip. Σε κάθε περίπτωση είναι θλιβερή η απαξίωση τόσο για την ίδια την επιστήμη της Πληροφορικής, όσο κυρίως για ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης κριτικής σκέψης και αξιολογητικής ικανότητας, γνωστικού εργαλείου, εποπτικού μέσου διδασκαλίας. Αυτά απαιτούν το αντίστοιχο λογισμικό, αλλά πάνω από όλα απαιτούν την αντίστοιχη βούληση των υπεύθυνων και τον απαιτούμενο σχεδιασμό.

Σήμερα ο μισός όγκος των οδηγιών που δίνονται στους καθηγητές Πληροφορικής των Δημοτικών Σχολείων είναι θεωρητικές ιστορίες για τα πρότυπα μοντέλα και για τις κατηγοριοποιήσεις του λογισμικού. Η πρακτική βοήθεια είναι ανύπαρκτη. Ακόμη και ένας διαδικτυακός τόπος που να συγκεντρώνει υποδείξεις, εμπειρίες, σχέδια διδασκαλίας, οδηγίες για συγκεκριμένο λογισμικό, δεν υπάρχει.

Τι μπορεί λοιπόν ένας καθηγητής Πληροφορικής να κάνει στους μαθητές του;

Μπορεί σίγουρα να διδάξει προγράμματα γραφείου. Η σουίτα εφαρμογών του Office είναι κάτι τέτοιο. Ίσως να νιώθετε ότι διδάσκετε σε σχολή γραμματέων και όχι σε σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι κι αλλιώς ο μαθητής του Γυμνασίου θα μάθει από την αρχή Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Powerpoint, και γενικώς κάτι από Microsoft. Δικαιώνεις μάλιστα τους άσχετους που επιμένουν ότι η Πληροφορική είναι η δεξιότητα χρήσης του Υπολογιστή.

Μπορούμε να αφήσουμε τα παιδιά ελεύθερα στον παράδεισο των online παιχνιδιών. Τέτοια παιχνίδια δεν είναι γενικώς ασύμβατα με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά δεν συνιστούν ούτε τον ορισμό του μαθήματος, ούτε προφανώς είναι στην κρίση των παιδιών. Ανάλογα με την ηλικία, υπάρχουν παιχνίδια που αναπτύσσουν από την ικανότητα ελέγχου του ποντικιού και του πληκτρολογίου, μέχρι την εφευρετικότητα και την κατανόηση άλλων γνωστικών αντικειμένων. Δεν μπορείς να δαιμονοποιήσεις το παιχνίδι (άλλωστε τα παιδιά λένε “παίζω με τον υπολογιστή”). Δεν μπορείς όμως και να περιοριστείς αποκλειστικά ή κατά βάση στο παιχνίδι. Άλλωστε ο “παιγνιώδης” τρόπος δεν εξαντλείται στα πατενταρισμένα παιχνίδια.

Μπορούμε τέλος να ανακαλύψουμε έναν ολόκληρο κόσμο χρήσιμων, όμορφων, αποτελεσματικών εκπαιδευτικών λογισμικών, ή τον συνδυασμό διαφορετικών εργαλείων για την ολοκλήρωση μιας μεγάλης εργασίας που στη διάρκειά της ο μαθητής έχει μάθει, έχει ψάξει, έχει “παίξει”, έχει συνεργαστεί. Για να γίνουν αυτά χρειάζεται κάποιος χρόνος, αλλά αξίζουν πολύ περισσότερο από το να γίνουν και οι καθηγητές Πληροφορικής συνήγοροι σε μια δεκαετή περίπου απόπειρα απαξίωσης της Πληροφορικής δια της εισαγωγής της (με τους συγκεκριμένους όρους) στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Στην πορεία θα παρουσιάσουμε αρκετά από αυτά τα εκπαιδευτικά εργαλεία, αλλά και ιδέες – σχέδια διδασκαλίας – εκπαιδευτικά σενάρια που μπορούν να είναι εξαιρετικά χρήσιμα στον εκπαιδευτικό Πληροφορικής, αλλά και σε κάθε δάσκαλο ελάχιστα εξοικειωμένο με τη χρήση των Υπολογιστών.

Last modified onΤετάρτη, 05 Ιουνίου 2013 20:46

Leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.

back to top

aroma piliou banner

WEB 2.0

Follow Us